تاج إبليس الأول من رواية إبليس الرسول، نبي الظلام الأديبة والمفكرة الدكتورة جعدوني حكيمة نينارايسكيلا.

 

تاج إبليس الأول

الأديبة والمفكرة الدكتورة جعدوني حكيمة نينارايسكيلا.

 

هندم “إبليس” طبعه، فأدّب من مَوْجِدِه، لقد سيطر على غضبه بتفنّن.

 ومن هذا الذي يقوى على إخراس غضبه ؟!

هل من السهل كبت السخط أثناء الإنفعال ؟!

هل من المريح جزر القوة التي يتجاذبها مدّ الإندفاع المباغت ؟؟!!

هل ثورة العصبية تحكمها قوانين أدبية ؟! هل ما إذا أعلن سلوك نوبات الصرع حرب حديثه.. بإمكان شعوب أوطان الرزانة أن تجتمع ضده؟؟

 وتراه بلا هوادة، يواصل إعتكاف تنسّكه، يقنع الملائكة ألا أحد يستطيع التعبّد، كما يزعم ويسهب.

الليل بالليل والضيق بالضيق،

ووجوم الحفرة التي سجن داخلها، يتقطر من رحى انشغال “إبليس” عن التفوه بأي نطق، ساكت مفعم بالحَصَافَة والرصَانَة، يزرع الأبَّهَة في اتِّزان حضوره.

 آية في الرخامة تَحبِك أعمدة ميزانها في هناء الحجرة الغافية على قنديل من نور بارد المرأى، تافه النصوع، كمية سكينة لا تصدق بين دقائقها، يتنقل الوصف عبر الزمن في ذات المكان، و”إبليس” تارة يجلس في الزاوية، يؤنسه الإنضباط في تلاوة كلمات مشعّة، قد تكون تقليدًا منه للجان، عندما كانوا ينظرون للماء ويقرؤون عليه نصوصًا عتيقة، ثم يستحضر الملائكة وهم يتلون الكتاب بأصواتهم النيِّرة.


أنهى جزءً من حصة عبادته الظاهرية،

التي يسائلها الشكّ، كأنها هدوء ما قبل الكارثة، يتمشّى بخطى مستساغة، كالموج المتبارق تحت صفاء السماء، ويهضم نوايا اللهفة من ساعة الإقتراب.

 انضم للمحراب، يحمل بين أفكاره استعدادًا للخشوع، فيصلي صلوات مديدة عديدة لا يُخضعها لأمر المراقبة،

وإن حان وقت تناول الطعام، يأكل قليلا من متاع الدنيا وينتج أكثر من زاد التقوى.

 هذه مئات سنوات أخرى، قد هطلت من غيمة الوقت، فظهر نوع من التغيير على كلى جانبي ناصية “إبليس”، بدأت تخرج منه قرون منبطحة على رأسه، فتتسرّح نحو الخلف، ثم تلتوي وتنحدر بإتجاه رقبته، لكنها سرعان ما تسقط لتنمو مكانها واحدة أخرى، تلتها مرحلة نمو شعر كثّ، اكتسح هيئة ” إبليس”، يطول ويستطيل فينسدل على الأرضية كخيوط مُلَيَّلَة داكنة السواد، سَبْطٌ امتلئت به أركان الحفرة الغارقة في لين تهْوِيد السجود،

إذ فجأة بعد نزوح شهور تراجع سبوغه وتقلص فَشَنَجَت خصلاته وإقتحمت جسده فأصبح أَمْلَط، أَمْرَدًا أَصْلَع.

 ،؛،؛، أقوى مشقّة هي الإمتثال لما لا ننتمي إليه، قدسية الغدر، غلول مستساغ لحنجرة الطلوح، وسجن يوسوس للنفس أن تغادر الحرية. ،؛،؛،

 يطلب الإيمان مهما جمع من أطنانه بشهية شرهة وعميقة، انعزل في ركن رفيف، يحني رأسه، متمعّن في ما بين يديه.

 ماذا يفعل ؟! وما اضماره الموالي؟

 منشغل بخلوته الفضفاضة، يمسك بين يديه وشاح أسود، أبرمه جيدًا ثم شرع ينقشه بأنامله النّهِمة ويفتله فتلاً إلى أن حصل على مجموعة “عُقَد” متقاربة البين ومتصافّة على طول الوشاح، ترمز كل عقدة منها إلى عهدٍ سمير، أبرم بينه وبين نفسه، لفّ الوشاح فرفعه إلى الأعلى.

 

هو كذلك؛ ” إبليس” صنع “أول تاج” على الأرض، فوضعه على رأسه كعهد أبدي، سيكون فوق تصرفات الجميع.

•••

The First Crown of Iblis

 

By the writer and thinker, Dr. Djadouni Hakima NinarEskila

 

From the novel: “Iblis the Messenger, Prophet of Darkness.”

 

Iblis refined his nature, disciplined the source of his wrath, mastering his anger with a crafted elegance.

 

And who is capable of silencing his wrath?!

Is it easy to suppress indignation at the height of passion?!

Is it comforting to restrain a force dragged by the tide of sudden impulse?!

Can the fury of nerves be ruled by laws of decorum?!

And if his seizures declared a war of speech… could the nations of calm lands unite against him??

 

Relentlessly, he continued his ascetic seclusion, persuading the angels that no one could worship as he did, or so he claimed with insistence.

 

Night mirrored night, and narrowness answered narrowness.

 

The gloom of the pit where he was imprisoned dripped from his preoccupation, keeping him silent, brimming with prudence and composure, planting majesty in the balance of his presence.

 

A living marble wove the columns of its balance in the serenity of the chamber, dozing under the glow of a lamp with a cold light, pale in clarity, a measure of peace unbelievable within its moments. The description traveled through time in the same place, and Iblis, sometimes seated in the corner, found solace in the discipline of reciting radiant words — perhaps an imitation of the jinn, when they gazed upon water and whispered ancient texts upon it, then he recalled the angels reciting the Book with their luminous voices.

 

He completed part of his outward worship,

a worship questioned by doubt, like the calm before a catastrophe. He walked with a steady stride, like a glittering wave beneath a clear sky, digesting the eagerness of the hour of nearness.

 

He entered the sanctuary, carrying in his thoughts a readiness for humility, praying long and numerous prayers, unmonitored by any control.

And when the time came to eat, he consumed little of worldly goods yet produced much from the provisions of piety.

 

Hundreds of years poured down from the cloud of time, when a transformation appeared on both sides of Iblis’s forehead: horns sprouted, spreading backward, curling down toward his neck, but soon they fell, and another grew in their place. Then came the growth of thick hair, engulfing his form, stretching down until it spread across the ground like strands of dark, sleek threads, filling the corners of the pit softened by the lull of prostrations.

Until suddenly, after months, this hair receded, shrank, its locks contracted and pierced into his body, leaving him bald, bare, utterly hairless.

 

،،، The harshest trial is to conform to what we do not belong to: a sacredness of betrayal, a swallowed greed in the throat of arrogance, and a prison that whispers to the soul to abandon freedom. ،،،

He craved faith, however much of it he hoarded, with a ravenous, profound hunger. Retired into a vibrant corner, he bowed his head, contemplating what he held in his hands.

What was he doing?! And what hidden purpose was he forging?!

 Immersed in his vast solitude, he held a black veil, wound it tightly, then began engraving it with his eager fingers, twisting it until he formed a series of knots, close and aligned along its length. Each knot symbolized a secret pact he bound with himself. He rolled the veil and lifted it high.

 Thus, Iblis had created the first crown upon the earth.

He placed it upon his head, as an eternal covenant, transcending the deeds of everyone.

التوثيق الدولي.


Commentaires

Posts les plus consultés de ce blog

الدولة المحمدية نموذج حضاري وروحي عالمي - قراءة تحليلية - الأديبة والمفكرة الدكتورة جعدوني حكيمة.