إكسير الصمت - الأديبة والمفكرة الدكتورة جعدوني حكيمة نينارايسكيلا.
إكسير الصمت
- الأديبة والمفكرة الدكتورة جعدوني حكيمة نينارايسكيلا.
،؛، إكسير الصمت يقارب جدا إكسير الخلود، هو مادة سحرية تمتلك قوة خاصة ومعقدة، تخاطب الروح وتتحكّم بتصوّف القرارات، قادر على قيادة الجميع دون مقاومة منهم.،؛،
هكذا، كان صمت “إبليس”، الذي حافظ عليه طوال الوقت سببًا في جعل كل عشائر الجان تهابه، وتراه كيانًا ناضجًا وحكيمًا، لا يملك مقرًا خاصا به، فهو رمز… للحرية.
يتنقل بينهم متجولاً في تضاريس الطبيعة المتنوعة، ومتظاهرًا أمامهم بالزهد والصلاح، وعلى أنه متصالح مع ذاته والكون، لا يتحدّث مع أحد ولا يتّخذ له صديقا أو ونيسًا.
يسير لوحده قرب جداول المياه والشلالات بتصميم مهيب، يدعو النفس للتحديق إلى هذا المخلوق البديع، والتساؤل عن طبعه وأصله وقصّته.
يجلس أمام البحر في مشاهد عجائبية، فيمدّ يداه للهواء ويستورد رذاذ الأمواج، ثم يدعو الناظرين بإشاراته وكأنه يعلّمهم التحاور مع أعماق النوفل العظيم.
يبدو كبدايات أغلبية قصص الحبّ،
التي لا يمكن إتمامها على أكمل حقيقة، فيبقى مجرد غلاف لروايات السلام، وحبيس معناها الأول، حيث لا يتحقّق السلام بدون بذل التضحية داخل الأحداث، وكشف النيّة الصافية التي لا يمتلك منها، غير فراسة التمثيل وتقمّصه لدور الأمان بشتى حواراته الفطرية، فيجعل من يصادفه يخسر الرهان بينه وبين أي احتياط أو إرتياب.
في أثناء ذهاب وإياب ترحاله؛
“إبليس” كلما وجد شيئًا عالقًا في الأرض أو بين الشجر، في الماء أو بين الصخور وفيافي القفار وأدغالها، سواءً كان جمادًا أو حيوانا؛ يطلق سراحه ويوصي بعدم السماح بحبسه ثانية، رغم أن ذلك يحدث فقط بفعل عوامل الطبيعة المختلفة والمتغيرة، وليست عشائر الجنّ المسؤولة عنه، لا تتعدى على غيرها ولا تفسد ولا تظلم فهي تكتفي بحصولها على لقمة العيش بطرق ذات جواز شرعي أحلها المجيد .
يحفر وينتشل، يزيح ويستخرج،
يزيل ويستئصل، ينتق ويضيف،
يصوغ ويعدل… حيث بدى تصرّفه البطولي ذاك، نبيلاً في نظر من يشاهده وينقل عنه سلوك هو الأغرب من نوعه بالنسبة للجميع.
لكن الحقيقة التي يُحكم “إبليس” إخفائها، هي همّه الوحيد وهاجس رئيسي، ختم مرافقته على ورقة عمره، هي الحرية التي يطوق ومتجوّع بل ومتعطش إليها،
فرغم انفكاكه من السجن، لا يزال حتى الآن حبيس شعور بالأسر والتقيّد.
،؛، الشعور بوابة لكل روح، أما الإعتراف سيّد الأدلة، وإبليس هنا يخبرنا بأن لديه حساسية من التقيّد بأي شيء، هي بذرة زرعها في جينات الحضارات الأزلية، لتكون إشارة واضحة إلى أصل التحرّر الغير سليم، والذي تدعو إليه حاليا أكثرية فئات المجتمع، بسعيها الجاد لتحطيم عدة قوانين سموية، ودعوة الأشخاص إلى ترك رحاب آداب التربية وتجاوز حصن وحجاب البركة والنور الإلهي واستبدالهم بملحمة الإنحلال وطوائف جرأته الفاسدة. ،؛،؛،
•••
“The Elixir of Silence… “
By The writer and thinker, Dr. Djadouni Hakima NinarEskila.
From the novel: “Iblis the Messenger, Prophet of Darkness.”
,؛,
The Elixir of Silence comes very close to the Elixir of Immortality; it is a magical substance with a complex, divine power, one that speaks to the soul and governs the mysticism of decisions. It can lead all beings without their resistance.
,؛,
Thus was the silence of Iblis, a silence that made every clan of jinn fear him, seeing in him a wise, mature entity with no home of his own, for he was a symbol… of freedom.
He wandered among them, moving through the varied terrains of nature, feigning asceticism and virtue, appearing reconciled with himself and the universe. He spoke to no one, nor did he take a friend or companion.
He would walk alone by rivers and waterfalls, with a majestic composure that invited souls to gaze upon his enigmatic being, to wonder at his nature, his essence, his tale.
He sat before the sea in scenes of wonder, stretching his hands to the wind, summoning the spray of waves, and through his gestures teaching the onlookers how to commune with the depths of the great navel of existence.
He resembled the beginnings of most love stories,
those that can never reach full truth, remaining a mere cover for tales of peace, imprisoned in their first meaning; for peace cannot manifest without sacrifice within the unfolding of events, nor without the unveiling of pure intent.
He possessed none of it,only the instinct of mimicry, the craft of embodying safety through his primal dialogues, making all who met him lose the wager between suspicion and trust.
In his ceaseless wandering,
whenever Iblis found something trapped-on the ground, in water, within trees, or among rocks, deserts, and jungles—be it stone or beast, he set it free, commanding others not to imprison it again. Yet such entrapment came merely from the shifting forces of nature, not from the clans of jinn, who refrained from corruption, oppression, or harm, content with lawful sustenance granted by the Majestic.
He dug and unearthed, cleared and extracted,
removed and eradicated, chose and refined,
shaped and redefined… his heroic demeanor appearing noble in the eyes of all who witnessed him, repeating his acts as though he were a savior of creation.
But the truth that Iblis keeps buried—
his sole concern and lifelong obsession—
is freedom, the one thing he craves, hungers, and thirsts for.
Though released from the prison, he still remains captive to the feeling of bondage.
,؛,
Emotion is the gateway to every soul, while confession is the sovereign of all proofs.
And here, Iblis reveals that he suffers an allergy to any form of restraint—a seed he planted in the genetic fabric of ancient civilizations. It stands as a clear signal of the false liberation now glorified by much of humanity: a pursuit that seeks to dismantle divine laws, abandon the ethics of upbringing, and exchange the sanctity of blessing and divine light for the epic of dissolution and the cult of corrupted audacity.
,؛,؛,
التوثيق الدولي:
Commentaires
Enregistrer un commentaire